Telekomunikacyjne preferencje Polaków

Polski rynek jest w wysokim stopniu nasycony usługami telekomunikacyjnymi – wynika z badań CBM Indicator Sp. z o.o. przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) w grudniu ubiegłego roku. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych (90%). Natomiast dostęp do internetu zadeklarowało w grudniu już 45% badanych.

Telefon stacjonarny posiada 66% respondentów – wynika z badania spółki Indicator. Najczęściej wykorzystywany jest w kontaktach lokalnych do połączeń głosowych. Połączenia te codziennie wykonuje przeszło połowa badanych (51%). Zdaniem UKE fakt ten świadczy o tym, że Polacy przestali traktować rozmowy telefoniczne jako luksus, postrzegając je jako naturalną formę komunikacji.

Połączenia z internetem typu dial-up (wdzwaniane), w których opłaty naliczane są w zależności od liczby wykorzystanych impulsów wykonywane są sporadycznie.

Operatorem o procentowo największym zasięgu jest Telekomunikacja Polska S.A., z której usług korzysta 90% użytkowników telefonów stacjonarnych. Na pewno ma to związek z najlepszą rozpoznawalnością tej marki wśród operatorów telefonicznych – spontanicznie wymieniają aż 97% badanych. Kolejne pozycje pod względem rozpoznawalności marki zajmują trzej główni konkurenci Telekomunikacji: Tele2, Netia i Dialog.

Co istotne, wyniki sondażu wskazują, że popyt abonentów telefonii stacjonarnej charakteryzuje się elastycznością. Podwyżki cen abonamentu mogą skutecznie wpłynąć na rezygnację z usług operatora. Z drugiej strony badanie pokazało, że użytkownicy telefonii stacjonarnej najbardziej niezadowoleni są z cen ofert – podaje Indicator. Średnio respondenci płacą rachunki za telefon stacjonarny w wysokości około 100 złotych.

Z kolei penetracja na rynku telefonii ruchomej jest na podobnym poziomie, jak w przypadku telefonów stacjonarnych – 64% Polaków posiada telefon komórkowy.

Przy wyborze danego operatora kierujemy się głównie ceną i rabatami – podaje Indicator. Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (91 złotych), niż użytkowników kart pre-paid (49 złotych) czy mix (54 złotych).

Dużą popularnością wśród polskich użytkowników telefonów komórkowych cieszą się SMS-y. Wysyła je przeszło 90% posiadaczy telefonów komórkowych. Dwukrotnie mniej osób (43%) wysyła wiadomości MMS.

W przypadku rozpoznawalności marki sytuacja jest wyrównana – znajomość wszystkich trzech operatorów telefonii ruchomej jest na podobnym poziomie, ze znajomością spontaniczną około 80% i wspomaganą przekraczającą 90%.

Jeśli chodzi o dostępność internetu w Polsce to zdaniem badaczy jest ona zróżnicowana. W ciągu ostatniego miesiąca korzystanie z internetu zadeklarowało 45% Polaków. Najwięcej osób łączyło się z Siecią we własnym domu lub w pracy.

Najpopularniejszą usługą jest neostrada (40%) oferowana przez Telekomunikację Polską. Na drugim miejscu pod względem popularności są oferty operatorów telewizji kablowej (18%).

Jak informuje UKE postęp technologiczny nie przełożył się jeszcze na prędkość połączenia: wśród posiadaczy stałego łącza jedynie 13% badanych używa połączenia o prędkości 1 Mb/s lub większej.

W przypadku internetu mamy również możliwość komunikacji bezpośredniej – zarówno tekstowej, jak i głosowej – co również zostało odnotowane w badaniu. Według spółki Indicator polski rynek został zdominowany przez dwa komunikatory: w rozmowach tekstowych najczęściej wykorzystywany jest Gadu-Gadu (85%), a w głosowych – Skype (89%).

Comments are closed.